1. Ära saada seda ilma nimeta e-kirjas.
Miks?
Sest säherdune kiri näeb välja nagu rämpspost ja suur osa filtreid läkitab selle kohe rämpsukausta, kust seda tõenäoliselt välja tõstma ei hakata, veel vähem lugema.
2. Ära saada seda tyhja e-kirja kylge riputatud doc-failina.
Miks?
Sest see näeb veel rohkem spämmi moodi välja. Yldse on soovitav kasutada doc-manuste asemel muid formaate, näiteks pdf-i, kuna doc-failidesse armastavad pesa teha Wordi makroviirused. Ettevaatlik inimene, kes hoolib oma arvuti hygieenist, kustutab võõrast allikast pärit doc-failid kohe ära.
3. Ära disaini oma pressiteadet ohtra kursiivi, poolpaksu kirja, värvide ja allakriipsutustega, samuti läbivaid suurtähti.
Miks?
Sest suurem osa inimesi, kes pressiteadet yldse kasutab, kopeerib selle kuhugi, kus kogu imeline tilulilu ära kaob. Kui aga ei kao, võtavad nad selle käsitsi maha ja on autori peale oma tööaja raiskamise pärast äärmiselt tigedad.
4. Ära pane pealkirjaks "Pressiteade".
Miks?
Sest enamik ajakirjanikke ei hakka sellist kirja avamagi. Niisugune pealkiri ytleb kohe alguses ära, et autor on igav inimene, kes kirjutab igavalt igavatest asjadest. Kui tema jutul oleks mingi uudisväärtus, oleks see pealkirjas ära mainitud.
5. Ära tee kirjavigu nagu "šarse" ja "õptubades".
Miks?
Sest keegi ei viitsi kulutada oma aega vigase pressiteate parandamisele. Pressiteate viisakasse emakeelde panek on selle koostaja töö ning kui tekst on räpakas, on see töö järelikult tegemata. Pressiteade on oma olemuselt reklaam, mida edastatakse heast tahtest, kuna iga lehe postkastis on pressiteadetest uputus. Kui pressiteate ylespanekuga tuleb palju jama, siis järgmine kord sama allika pressiteadet ei avatagi, rääkimata avaldamisest.
6. Ära kasuta oma pressiteates totraid vahepealkirju nagu "avaliku yrituse korraldamine Tallinna linnas".
Miks? Sest need ei puutu asjasse ja iga korralik ajakirjanik kustutab need ära. Või ei hakka vaeva nägema ning võtab järgmise pressiteate. Vaata ka järgmist punkti.
7. Ära kasuta kantseliiti nagu "elukeskkonna alalahoidmine ja keskkonnateadlikkuse edendamine".
Miks?
Sest kantseliit on raske ja igav lugeda. Paksus kantseliidis tekst peletab lugeja isegi hea ja haarava yrituse juurest, kuna tema jaoks seostub yritusega lugedes saadud emotsioon. Et miski oli tyytu, mäletab inimene märksa kauem kui seda, miks see just tyytu oli.
***
Miks ma seda kõike kirjutan - terve mõistus pole ju ometigi maa pealt kadunud? Ei ole jah, aga mõnele poole pole ta ka jõudnudki. Just täpselt sihukese pressiteate saatsid eile laiali luulelised juriidilised isikud MTÜ Maaema Allikas ja OÜ Teeleht, kes korraldavad kahekymnendat Maaema kevadmessi.
Minu mäletamist mööda tegeleb see yritus suuresti koduvillase esoteerika myygiga. Sel juhul ei saa korraldajailt muidugi paremat oodatagi. No mis siis ikka, jõudu neile ka edaspidiseks vusserdamiseks.