Monday, November 20, 2006

Paternalismi õied ehk Valijate mähkmed

Pronto kirjutab alkoholipoliitikast.
See on yks asi, mis mulle tykk aega on närvidele käinud, nii et praegu on väga sobilik hetk seda hambu võtta. Hakkasin alguses kommentaari kirjutama, aga otsustasin selle siis koju yle tuua.

Ei tahaks kellelegi pettumust valmistada, aga ma istun praegu ihuyksi kodus arvuti taga, naudin "Devil Wears Prada"-t ja pudelit mullust Balatonboglari Chapel Hill Rhine Rieslingut. Kui kellelgi on selle suhtes eelarvamusi, lasku aga käia. Ma tean kyll, et Chapel Hill pole just ungarlaste parim saavutus, aga õhtuseks napsiks kõlbab täiesti (ja isegi Kesküla ei nurise). Veini võtsin isiklikust veiniriiulist. Aga kui mulle peaks õhtusel ajal kylla sadama vana sõber, kes veini ei armasta, vat siis olen hädas, sest mul on kapis ainult veerand pudelit iiri viskit ja kolmandik Y2Kd. Ei midagi hommikuni istumiseks ja vestlemiseks. No ei hoia ju kodus kasti kaupa õlut ja muu napsi hulk baarikapis kahaneb ka tasapisi - olen jah nõukogudeaegne intelligent, kes lõõgastub eelkõige alkoholiga. Tean isegi. No ja siis?

Õige, on selline kontingent inimesi, kes ööpoodide ymber haisesid. Nyyd joovad nad salaviina või denaturkat ning aeg-ajalt koolevad karjakaupa metanooli tõttu. Kui see on myygikeeldude eesmärk, on see arusaadav, ehkki ma seda heaks ei kiida. Kui ei... Päeval haisevad need tyybid niikuinii igal pool. Ja kui keegi arvab, et alaealised ei saa oma alkoholi kätte muul ajal kui öösel või praeguseks kinni topitud putkanduse kaudu, arvaku uuesti. Mina jõin viieteistkymneselt märksa rohkem kui praegu. When there is a will, there is a way, ytleb Athase vanasõna.

Alkoholipiirangud on yks teemasid, mille kaudu saab inimeste aktiivsuse valulistelt teemadelt kõrvale suunata. Las jauravad, elektrijaamade, tervishoiu või tulumaksu kõrval on see köömes. Samas on selle skandinaavialikult ettehooldava suhtumise sotsiaalfilosoofilised eeldused õite põnevad.

Lyhikokkuvõttes: las inimesed otsustavad pisiasju - näiteks seda, kes neid parlamendis valitsema hakkab. Oluliste, nende igapäevaelu mõjutavate otsuste jaoks - näiteks mida ja kui palju juua - ei ole neil piisavalt aru peas. Aga Riigikogu valigu nii palju kui kulub.

Härrased vannutatud mehed, kas ses arutluses pole ehk peidus yks pisuke viga?

 
eXTReMe Tracker