Pilt muutlikust Hiinast
Peter Hessler „Ennustusluud“ Kirjastus „Eesti Ajalehed“, 2010.
See on yks arukas raamat. Märksa arukam kui võiks oodata
ameeriklaselt, kes elutseb totalitaristlikus riigis. Hessler märkab
enamikku neist pisiasjadest, mis muudavad yleminekuaegade kiired
muutused nii ainulaadseks ja samas kuidagi veidraks. Muidugi annavad
autori sidemed uiguuride seas talle ebatavalise vaatenurga.
Lugeja märkab kohe, et "Ennustusluud" kirjutas ajakirjanik. Hessleri
tekst voolab vabalt ja laseb end kergesti lugeda. See on kirjanduslik
vastavalt vana kooli ajakirjanduse parimatele traditsioonidele -
õigupoolest viitabki ta otsesõnu Hemingwayle. Samuti pole ta eriline
faktinärija, just nagu ajakirjanikud tavaliselt kõikjal - kord mainib
Hessler katkise silla "frontoone" (eestikeelses tõlkes said neist siiski
sillasambad) ning filmidest kõneldes ei maksa tema väiteid aastate ja
tootjate kohta usaldada. Ent need kõik on pisivead ja õhustikku oskab ta
hästi tabada.
Hessleri 1999. aasta Hiina meenutab mitmeski mõttes 1989. aasta
Nõukogude Liitu. See on suur maa, mis elab ajas, kus reaalsuse piirid on
muutunud häguseks. Sellises keskkonnas ei saa toetuda reeglitele, olgu
need siis kirjutatud või kirjutamata. Sa võid ajada igasugust äri
peaaegu seaduslikult, samas võidakse sind ükskõik mille eest vahistada
ning ära kaotada. Ei ole kindlaid majakaid, ainsad maamärgid on ajalugu
ja kultuur.
Seepärast toobki Hessler need oma jutustusse tänapäeva Hiinast. Sest
isegi niisuguses kaoses võib päevasündmusi mõista vaid vaadates nende
tausta, tuhandete aastate pikkust traditsiooni. Ta liigub võrdse
kergusega tänapäevas ja minevikus, põimides mõlemad seinavaibaks, mida
täidavad kirevad stseenid ja jutud. Seda võib vaadata tundide kaupa,
uurides pisikesi detaile. Ent võib ka tunda aukartust, püüdes haarata
pilguga kogu selle ulatust ja ilu.
See on hea seinavaip. See on hea raamat.
Arvustus Raamatumaailmast, 19.01.2010.