Sunday, December 14, 2008

Multikulturalism

Asutuse jõulupidu hakkas lõppema. Laua juurde, kus me koos kolleegiga istusime, astus keegi kohalik asjapulk ning palus meil puisevõitu eesti keeles lahkumiseks valmistuma hakata.
"Net problem," teatas kolleeg ja naeratas joviaalselt. Me olime kõik selleks ajaks kaunikesti joviaalsed, välja arvatud võib-olla yksikud Une-Mati riiki siirdunud. Maailm oli helge, inimesed toredad ja päike lõõskas taevas, ehkki kell sai juba viis hommikul.
Noogutasin ja vaatasin sygavale veiniklaasi. Jätkasime keskustelu muistse maailma poliitika ning moodsa Eesti teaduse teemadel.

Mõne aja pärast ilmus nimetatud džentelmen uuesti me ette. Ta ei paistnud eriti õnnelik, pigem sarnanes ta ilme džinni omale, kes on kolmesaja aasta järel taas õhku hingama lastud.
"Net problem," kinnitas mu kolleeg taas, särades yle terve näo.
"Mis kuradi net problem," porises džinn. "Ma ytlesin tykk aega tagasi juba, et me hakkame sulgema."
Aitasin diskussiooni natuke edasi, tõustes ja tyhjendades klaasi. Liikusin ukse poole, mulle järgnesid kolleeg ja džinn.
"Ja yldse," urahtas pahur vaim, "ma ei räägi vene keelt."
"Misasja?" imestas kolleeg.
"Mitte sõnagi!" oli kõrbetont uhke.
"Ag kuidas? Miks? Mismoodi?" ei saanud kolleeg aru. "Eestis elades ja... ja... kohe yldse mitte..."

Mantlid õnnelikult seljas, liikusime uksest välja.
"No aga... iga keel ju harib inimest ja... me peame ju yksteisest aru saama!" vehkis kolleeg kätega. "Kuidas ta siis nii... Ma mõtlesin alguses, et ta on venelane ja... No ma sellepärast ju..."
"Ei olnud venelane," lohutasin.
"Nojah, aga ka eestlane ikkagi... Ei no ma saan aru ju, et kõik ei mõista seda, aga iga inimene on ju ise vaesem, kui ta ei suuda teistega kõnelda ja... ja... Tallinnas veel ja puha, ma saan aru, kui saarlane või isegi tartlane või, aga..."
"No mis teha, ei olnud ka eestlane," nentisin, pukseerides kolleegi lohutusklaasikeseks sisse ööpäevaringselt avatud gruusia söögikoha uksest. "Panid tähele, ta ytles yhe korra "ovat"? Soomlane ju."
"Ah soo... Nojah... Ma mõtlesin..."
"Jajaa," muhelesin. "Tuleb mõelda laiemalt, kui igapäevastes tingimustes võiks eeldada."

 
eXTReMe Tracker