Wednesday, November 19, 2008

Vikipeedia kui reklaamikanal

Aeg-ajalt tuleb ikka ette, et keegi avastab võrgus ringi kapates Vikipeedia. Vaatab seda kui vasikas uut aiaväravat ja imestab: "Oo! Kui hea raamat!" Lappab veel natuke... ja satub vaimustusse võimalusest sinna ka ise midagi sisse kirjutada.

Kõige silmapaistvamad noored autorid jagunevad kolme kategooria vahel: poliitikud, ärirahvas ja kylahullud. Kylahullu mõistet kasutan ma siinkohal pisut laialt, pidades silmas kõiki neid, kes enda autobiograafia või suvalise muu artikli all tulevad selgitama oma imetabast maailmavaadet - näiteks, et kuu on juustust ja USA president on inimese maskiga kosmosesisalik. Või et nad leiutasid just läinud kolmapäeval igiliikuri.

Kõik see on kyll tore ja huvitav, ent ei kuulu teatmeteosesse. Tänapäeval on palju õnnetuid, kel pole kodus nähtavasti yhtki teatmikku ning kes seepärast ei kujuta hästi ette, misasi on entsyklopeedia. Kui kylahullud on lihtsalt tyytud ning vahel ka veidi naljakad, siis poliitikud ja ärilised ajavad vahel suisa vihale. Suurem jagu justkui kõrgharidusega ja puha, aga no kussa.

Ei tule praegu meeldegi, kes oli see USA poliitik, kelle kontorist hiljutiste presidendivalimiste aegu Wikipediat mudimas käidi. Põhimõte on lihtne: maalin endale pyhapaiste pea kohale, konkurentidele aga saba, sarved ja kikkhabeme. Siis loeb igayks, et mina olen hea ja teised pahad. Eesti poliitikud sellega õnneks väga tegelda pole viitsinud. Inglisvikis täiendas enda artiklit vist kunagi Toomas Hendrik Ilves, kuid minu mäletamist mööda mitte kuritahtlikult. Ja Max Kaur pyyab eestikeelses Vikipeedias enda profiili paremasse valgusse sättida, siiski mitte väga robustselt.

Tegelikult jääb Vikipeedias sigadustega praktiliselt alati vahele. Nii inglise kui eesti Vikil on hea hulk usinaid kasutajaid ja adminne, kes kõigel sellisel pilgu peal hoiavad. Viimati tõi ennast vabatahtlikult hoiatavaks näiteks nõmeda nimega asutus IIZI Kindlustusmaakler AS, kelle töötaja või muidu fänn IP-aadressilt 88.196.182.100 tekitas täna sydaöö paiku firma kohta reklaamartikli.

Tekst kubiseb fraasidest nagu "Tänu kliendikesksele ja kaasaegsele tehnoloogiale põhinevale ärimudelile oleme...", "Rahvusvahelise laienemisega alustasime..." ja "Meie visioon IIZI on ümber kujundanud inimeste mõtteviisi ja suhtumise kindlustamisse..." Ennast kiitmast ma ei väsi. Ning ennäe: tund hiljem saigi artikkel märke: "See artikkel on kirjutatud kui reklaam. Palun aita see artikkel neutraalseks ümber kirjutada. Reklaamartiklid, mida ei parandata, kustutatakse." Nii see asi käibki.

Enamik firmasid ei pea enda palgal siiski sedavõrd rumalaid inimesi. Kes on näinud mõnd paberentsyklopeediat, teab yht-teist internetist ja Vikipeedia kohast selles, saab ka ysna kiiresti aru, et firmale võib olla kasulik, kui tema kohta on võimalik saada selget ja objektiivset infot. Olen ka ise mõnele soovitanud enda kohta käivad andmed yle vaadata.

Põhimõtteliselt on Viki nagu telefonikataloog, ainult tasuta. Vikipeedia kyll ei jaga huvilistele ettevõtte telefoninumbrit, kuid ta annab võimalikult neutraalse taustainfo, mida tänu sellelesamale neutraalsusele ka usaldatakse. See pole koht, kus jutustada imelisest visioonist ja missioonist - ent kui sealt võib lugeda, et firma asutati kymme aastat tagasi, tegutseb seal ja seal, tytarfirmad on niisugused, juhid ja omanikud naasugused, on lugeja lõppmulje märksa soodsam kui veidra nimega OYst, mille kodulehel on kontaktiks antud aegunudaadress@hot.ee ning täpsemat taustainfot peab otsima äriregistrist.

Turundus seegi. Ja on igayhe enda asi, kui aruka või rumala mulje ta endast jätab. It's IIZI to be stupid.

 
eXTReMe Tracker