Tuesday, February 27, 2007

Vali kord! Vali Tikker!

Tundub, et ma ikkagi lähen õhtul Tikri korraldatud e-valimistele. Ehkki vahepeal oli enesetunne selline, et... Spraidi reklaami mäletate? Miina olen Sprait, sina oled Janu? Nu vot, mina olen Janu pärast seda, kui veoauto tast yle on sõitnud. Ja nii juba nädal otsa. (Vabandan kõigi nende ees, kes seda võrdlust juba kolm korda kuulma on pidanud. Oma syy, ärnud siis lugenud.)

Peeter Marveti viidatud e-hääletamise hea tava ytleb selle kohta nii:

2. e-hääletamise päevadel ei korraldata kollektiivseid e-hääletamise üritusi (e-hääletamise kontorite või teeninduslettide avamine jms), selliseid üritusi käsitletakse valimisvabaduse rikkumisena;

3. e-hääletamise päevadel ei kihutata inimesi e-hääletamisele pakkudes selleks arvutit või muul moel valijaid mõjutades nende häälte kogumise eesmärgil
No ja mis mul Marvetist. Ärgu tulgu, kui ei taha.
Ise teab, millest ilma jääb.

Eks mul on endal ka kõhklusi olnud, et keda, miks ja milleks. Kui väga ratsionaalselt läheneda, on seis nadi. Valida tuleb nimelt sissekirjutuse järgi ja minu sissekirjutus on Tartus. Mõtet oleks valida 1)keegi, kes kindlasti ka Riigikokku läheb (nii et pigem Trubetsky kui Mäks, aga mulle ei pakuta kumbagi), 2)keegi, kes seal oma peaga mõtleb (mitte ei hääleta nii, nagu ylemus ytleb) ja 3)keegi, kes saab isikumandaadi või on yldnimekirjas piisavalt eespool, et erakonna häältega sisse saada. Nojah. Sellega see arutelu siis lõpeb. Pole selliseid.

Tegelikult maksab ka neil valimistel suuresti argument "Ära vali Edgarit", ainult et Edgar on ennast aina paksemaks söönud ning ka Villu ja Andruse alla neelanud. Või, noh, vähemasti selle nuiaga suuresti vehitakse. Ning mina neid kedagi tõesti ei tahaks. Liitku igayks siia otsa oma isiklikud ebasympaatiad (mulle näiteks ei meeldi KaDetid ja Kivisildniku loba on kah närvidele käima hakanud) ja majanduslikud eelarvamused ning lugegu jääk yhe käe sõrmedel yles. Mitu järele jäi?

Kõigele lisaks levitab keegi kuuldust, et Eesti valimissysteemis liidetakse parlamendist välja jäänud parteide hääled kõige suuremale. Valid Iseseisvuspartei, toetad Keskerakonda. Tehtud! Eks see võib muidugi vale ka olla, mul on pea palavikust ikka nii paks, et ei jaksa sellesse pahna syveneda. Meie häältekandumissysteem on nii keeruliseks aetud, et pealkirja lugemine võtab pool tundi aega, oma praeguses seisus jään ma enne magama.

Nii et võtan asja emotsionaalselt ja valin ikkagi rohelised. Õhtul vaatan, kes sealt siis pihku jääb.

Kes saab, valige näiteks Villu Tamme või Trubetsky. Minu eest. Tehke mulle seda rõõmu.

(Muuseas, oma kohaliku katuse või kylavahetee lubajat valida on ysna arulage. Esiteks ei garanteeri miski, et see ka valmis tehakse - yhtki niisugust otsust ei võta vastu yks inimene. Teiseks kiputakse niimoodi lubama asju, mis on tykk aega varem juba ära otsustatud, eks teiste tööd on ikka mõnus enda arvele kirjutada. Ja kolmandaks tähendab see vee peale tõmbamist kõigele muule peale oma kodukyla. Las selliste lubadustega vehkijad jätavad need parem kohalikeks valimisteks.)

Ja veel. Inimesed kurdavad pidevalt, et neil pole ID-kaardi kasutamiseks koode või need on kuhugi kultuurkihi alla mattunud. Koode saab pangast. Lähed sinna, seisad saba ära ja kysid. Kindluse mõttes on kasulik võtta mõni suurem kontor, vähemasti Yhispangas yteldi, et igas kontoris ei saa. Tallinnas Harju tänaval näiteks sai, seal pole kunagi inimesi ka.

Samast, muuseas, saab ka ID-kaardilugejaid umbes 100 krooniga. K-arvutisalong lubas kunagi 89krooniseid, aga need võivad ka otsas olla. Kui keegi reklaamib "erisoodustusega" 236krooniseid vms, ärge ostke, kui need pesu ei pese ja lapsi ei peksa. Parem kysige mõistliku hinna eest hästivarustatud...kust iganes. Photopointidest. Kui täna ei ole, äkki võtavad homseks myyki.

 
eXTReMe Tracker