Saturday, March 8, 2008

Prygiostujuht

Väike tubli Lapsuliblikas viitab Kortslehele ja kirjutab sellest, kuidas vähem prygi tekitada. Vaatasin siis kah nõuanded yle. Olen vist suuremat osa järgnevaist kommentaaridest juba rääkinud, kuid kes seda ikka mäletab.

Nädalajagu toitu korraga osta on hea. Kui sul on auto, hiiglaslik kylmik ja hästisäiliv toit.

Olen proovinud näiteks tomateid (minu põhiline köögivili) mõneks päevaks varuks osta. Ei seisa, rõibad. Mis siis veel nädalast rääkida?

Kartulikott võib ju tore olla, aga ei mahuks mul kuhugi. Komposter, muuseas, kah mitte. See-eest pole ka biojäätmeid. Yksi olles linnas neid lihtsalt ei teki: riisi ma ei koori, kurke-tomateid kah, ammugi siis liha. Ainult igasuguseid purke kipub kyll tulema, maisi on tõlvikutena osta kole kallis ning lahtised hapukurgid ei taha jällegi seista. Mahlu ja purgisuppe oma taarasse yldse ei myyda ning enamasti tekib poeskäiguvõimalus ootamatult, või mul siis alati taarat kaasas on. See rohkem nende jaoks, kelle elu on regulaarne ja poodlemist aega ette planeerida. (Miks korraldavad igasugu asju enamasti need, kelle meelest asustavad maad vaid pensionärid ja koduperenaised?)

Katsun vähemasti poest paberkotte võtta. Aga igas poes ei ole. Ja olgem nyyd ausad, 4/5 ajast neid Eestis maha toetada ei saa, vees ja lumes liguneb põhi alt ära. Vihmaga on asi niikuinii paha. Nii et vahel neid õnnetuid kilekotte ikka tuleb - ja märksa enam kui prygi jaoks kulub.

Klaaspakendikonteineri leidsin kohaliku Kolde poekese eest. Mis ylejäänutega teha, ei tea. Lähikonnas ei tundu pakendikasti olevat ning linna kodulehel on enamik sellekohaseid linke vigased. (Muide, Tallinna uus kodukas on ilge käkk. Ma lihtsalt pidin seda ytlema, olen end mitu korda välja vihastanud.) Õuel on kastid biojäätmete (kas kuskil on myygil yheliitriseid biokilekotte? ma suuremaid ei vaja), paberi ja muu jaoks. Hmh.

Ela ja ole siis, nagu oskad.

Teoreetiliselt tooks palju rohkem kasu see, kui me suudaks töö juures mingi jäätmesortimise läbi suruda, olgu või vähemalt paberi jagu. Enamik inimesi ei suuda ette kujutada, kui palju yhes lehetoimetuses paberit kulub. Kusjuures tihtipeale täiesti ylearuselt. Vahel leitakse printerist raamatuid, millele keegi nädala jooksul järele ei tule. Igatahes on mõned inimesed prygisortimise teemal sõna võtnud ja ettepanekuid teinud, ainult et asjapulgad reageerivad sellele umbes sama palju kui surnud silk kassilõhnale. No ja keda see yllatab?


P.S. Ise tegin vähemalt otsa lahti. Hakkasin tööl oma lapakaga käima ning IT-osakonna väitel pole sellesse võimalik printereid installida. Nagu selgus, pole vajagi: failid on palju mõnusamad. Paberisääst missugune, tehke järele.

 
eXTReMe Tracker